Over de voorstelling

Menslievend theaterevenement
Een rommelig plein in een stad, bevolkt door maatschappelijk ontheemden. Verslaafden, werklozen, alcoholisten, prostituees, dealers. Een op drift geraakte dichteres en een opgebrande directeur. Kwetsbare mensen met pijnlijke verhalen. In Thuislozen (1997) toont de Zweedse schrijver Lars Norén een wereld die we maar al te goed herkennen, maar waar we liever niet te lang bij stilstaan. Het is ongemakkelijk om te zien hoe ‘gewone’ mensen om welke reden dan ook zichzelf verliezen. Dus lopen we door. Maar wat gebeurt er als je niet wegkijkt maar omkijkt naar die minder gefortuneerde mensen? Hen echt ziet en hoort? Misschien zelfs iets doet? De première van deze grotezaalvoorstelling vindt plaats op 12 oktober 2018 in Stadsschouwburg Utrecht, daarna volgt een landelijke tournee.

Lokale ervaringsdeskundigen
Thibaud Delpeut en Adelheid Roosen plaatsen je met hun bewerking van Noréns sociologische theaterstuk Thuislozen midden in de kring van thuislozen en thuiszoekers. Je hoort de verhalen van de personages en ervaart hoe de tragische liefde tussen de zwaar-verslaafde Sanna en Micke zich ontvouwt. Lokale ‘ervaringsdeskundigen’ zoals een wethouder of hulpverleners uit de stad spelen zichzelf in het stuk. Meeslepend, ontroerend en confronterend.

Thuislozen is het magistrale vervolg op Een soort Hades waar Thibaud Delpeut de Regieprijs 2016 voor kreeg en dat werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2016.

Een inspirerende theaterbeleving
Dit theaterevenement beleef je in de zaal, op het podium én backstage. De makers dagen je uit na te denken over hoe wij beter samen kunnen leven. Verantwoordelijkheid nemen; voor onszelf én de ander. Welke rol speel jij?

foto: Jenneke Boeijink
foto: Jenneke Boeijink
foto: Jenneke Boeijink

Achtergrond
Naast de enscenering van het stuk van Norén (door Thibaud Delpeut), zullen Delpeut en Roosen per speelstad op zoek gaan naar enkele lokale mensen die zich persoonlijk of via een organisatie op de een of ander manier bezig houden met de zorg voor die minder gefortuneerde medemens, of dat nu in de praktische zin is, of politiek, religieus of wetenschappelijk. Zoals voedselbanken, Leger des Heils, daklozenopvang en vluchtelingenorganisaties. Maar ook energiebedrijven, verzekeraars, woningbouwcorporaties en natuurlijk de politiek en overheidsinstanties. Met deze mensen gaat Adelheid Roosen samen met George Groot, simultaan aan de ontwikkeling van de voorstelling, een traject aan om te komen tot een theatrale vertolking van wat hen aan het onderwerp van de voorstelling bindt.
Zo ontstaat er een gelaagde en indrukwekkende voorstelling, die het lokale met het universele verbindt, het persoonlijke met het algemene en het herkenbare met dat wat we misschien liever niet zouden zien. Een voorstelling, niet als verwijt of als geheven vinger, maar als inspiratiebron om na te denken over de gedeelde verantwoordelijkheid voor onszelf, de ander en de wereld. Een voorstelling om over na te denken, een voorstelling die aanspoort om te doen.

Over Lars Norén
Lars Norén is in 1944 geboren in Stockholm, Zweden, in een familie van hoteliers. Hij begint op al zijn twaalfde met het schrijven van gedichten. Na de dood van zijn moeder in 1963 beleeft hij een ernstige episode van schizofrenie en wordt hij opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Maar hij herstelt en debuteert tien jaar later ook als schrijver van dramateksten, al komt het echte succes pas in de jaren tachtig met huiskamerdrama’s als De nacht, de moeder van de dag (1982), Demonen (idem) en Stilte (1984). Geweld is nooit ver weg in de stukken van Norén. Verlatingsangst, alcoholisme, onderdrukte seksualiteit en paradoxale verlangens strijden om een plek op de voorgrond. Via een diepe crisis voert hij zijn personages desondanks naar de mogelijkheid van inzicht, groei en verlichting. Vanaf midden jaren negentig verbreedt hij zijn blik. In een steeds sociologischer georiënteerd theater, zoals Een soort Hades en Cliëntencategorie 3.1, richt hij zich nu op de maatschappelijk ontheemden in onderlagen van de verstedelijkte Westerse samenlevingen. Norén heeft meer dan 40 toneelstukken geschreven en hiervoor talloze prijzen ontvangen. Hij is ook actief als regisseur en schrijver van romans. Zijn werk wordt over de hele wereld gelezen en gespeeld en hij wordt algemeen beschouwd als dé opvolger van Ibsen en Strindberg.

Credits

Tekst: Lars Norén
Vertaling: Karst Woudstra
Regie en bewerking: Thibaud Delpeut ism Adelheid Roosen
Spel: Claire Bender, Bram Gerrits, George Groot, Ward Kerremans, Jesse Mensah, Titus Muizelaar, Ilke Paddenburg, Adelheid Roosen, Krisjan Schellingerhout, Naomi Velissariou, Kathlyn Wuyts, Simme Wouters, Luca Bryssinck
Dramaturgie: Joris van der Meer
Scenografie: Roel van Berckelaer
Regieassistentie: Roos Aalvanger en Rosemintje Verpaalen Weijt
Muziek: Thibaud Delpeut
Castingadviezen: Hans Kemna

Thuislozen is een coproductie van Theater Utrecht en Adelheid Roosen/Female Economy.

Lees meer