Over de voorstelling

Een rommelig plein in een stad, bevolkt door maatschappelijk ontheemden. Verslaafden, werklozen, alcoholisten, prostituees, dealers. Een op drift geraakte dichteres en een opgebrande directeur. Kwetsbare mensen met pijnlijke verhalen. In het stuk Thuislozen (1997) toont de Zweedse schrijver Lars Norén een wereld die we maar al te goed herkennen, maar waar we liever niet te lang bij stilstaan. Het is ongemakkelijk om te zien hoe ‘gewone’ mensen om welke reden dan ook zichzelf verliezen. Dus lopen we door. Maar wat gebeurt er als je niet wegkijkt maar omkijkt naar de minder gefortuneerde mensen? Hen echt ziet en hoort? Misschien zelfs iets doet? De voorstelling (een coproductie van Theater Utrecht en Adelheid+Zina) ging 12 oktober 2018 in première en toerde tot en met 1 december 2018 door het land.

Lokale helden
Thibaud Delpeut en Adelheid Roosen plaatsten je met hun bewerking van Noréns sociologische theaterstuk Thuislozen midden in de kring van thuislozen en thuiszoekers. Je kon de verhalen horen van de personages en ervaarde hoe de tragische liefde tussen de zwaar-verslaafde Sanna en Micke zich ontvouwde. “Lokale helden” zoals een wethouder, actieve vrijwilligers of betrokken hulpverleners uit de stad speelden zichzelf in het stuk en gingen in gesprek met het publiek in de pauzes. Meeslepend, ontroerend en confronterend.

Een inspirerende theaterbeleving
Het publiek beleefde de voorstelling vanuit de zaal én vanaf het podium. Een zeer intense theaterervaring: tussen de acteurs op de speelvloer maakte je de verhalen van heel dichtbij mee. De makers daagden bezoekers uit na te denken over hoe wij beter samen kunnen leven. Verantwoordelijkheid nemen; voor onszelf én de ander. Welke rol speel jij?

foto: Jenneke Boeijink
foto: Jenneke Boeijink
foto: Jenneke Boeijink
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer
repetitie - foto: Roel van Berckelaer

Achtergrond
Naast de enscenering van het stuk van Norén (door Thibaud Delpeut), gingen Delpeut en Roosen per speelstad op zoek naar enkele lokale mensen die zich persoonlijk of via een organisatie op de een of ander manier bezig houden met de zorg voor die minder gefortuneerde medemens, of dat nu in de praktische zin is, of politiek, religieus of wetenschappelijk. Zoals voedselbanken, Leger des Heils, daklozenopvang en vluchtelingenorganisaties. Maar ook energiebedrijven, verzekeraars, woningbouwcorporaties en natuurlijk de politiek en overheidsinstanties. Met deze mensen gingen Adelheid Roosen samen met George Groot, simultaan aan de ontwikkeling van de voorstelling, een traject aan om te komen tot een theatrale vertolking van wat hen aan het onderwerp van de voorstelling bond.
Zo ontstond er een gelaagde en indrukwekkende voorstelling, die het lokale met het universele verbond, het persoonlijke met het algemene en het herkenbare met dat wat we misschien liever niet zouden zien. Een voorstelling, niet als verwijt of als geheven vinger, maar als inspiratiebron om na te denken over de gedeelde verantwoordelijkheid voor onszelf, de ander en de wereld. Een voorstelling om over na te denken, een voorstelling die aanspoorde om te doen.

Over Lars Norén
Lars Norén is in 1944 geboren in Stockholm, Zweden, in een familie van hoteliers. Hij begint op al zijn twaalfde met het schrijven van gedichten. Na de dood van zijn moeder in 1963 beleeft hij een ernstige episode van schizofrenie en wordt hij opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Maar hij herstelt en debuteert tien jaar later ook als schrijver van dramateksten, al komt het echte succes pas in de jaren tachtig met huiskamerdrama’s als De nacht, de moeder van de dag (1982), Demonen (idem) en Stilte (1984). Geweld is nooit ver weg in de stukken van Norén. Verlatingsangst, alcoholisme, onderdrukte seksualiteit en paradoxale verlangens strijden om een plek op de voorgrond. Via een diepe crisis voert hij zijn personages desondanks naar de mogelijkheid van inzicht, groei en verlichting. Vanaf midden jaren negentig verbreedt hij zijn blik. In een steeds sociologischer georiënteerd theater, zoals Een soort Hades en Cliëntencategorie 3.1, richt hij zich nu op de maatschappelijk ontheemden in onderlagen van de verstedelijkte Westerse samenlevingen. Norén heeft meer dan 40 toneelstukken geschreven en hiervoor talloze prijzen ontvangen. Hij is ook actief als regisseur en schrijver van romans. Zijn werk wordt over de hele wereld gelezen en gespeeld en hij wordt algemeen beschouwd als dé opvolger van Ibsen en Strindberg.

Credits

Tekst: Lars Norén
Vertaling: Karst Woudstra
Regie en bewerking: Thibaud Delpeut i.s.m. Adelheid Roosen
Spel: Claire Bender, Luca Bryssinck, Bram Gerrits, George Groot, Ward Kerremans, Jesse Mensah, Titus Muizelaar, Ilke Paddenburg, Adelheid Roosen, Krisjan Schellingerhout, Tim Schmidt, Naomi Velissariou, Simme Wouters, Kathlyn Wuyts
Dramaturgie: Joris van der Meer
Scenografie en scènefotografie: Roel van Berckelaer
Lichtontwerp: Casper Leemhuis
Kostuums: Dymph Boss
Muziek: Thibaud Delpeut
Regieassistentie: Roos Aalvanger, Wytse Algra, Eva Banning
Voorstellingsleiding: Esther Habbema
Research lokale helden: Roos Aalvanger, Eva Banning
Business development: Marieke Simons, Jojanneke van de Weetering
Productie: Paulien van der Avoird, Ad van Mierlo
Technische productie: Siemen van der Werf
Techniek: Gido Bamboe, Rinke Bartelink, Mart Hielema, Stijn van Kortenhof, Thomas Lloyd,
Sander van der Werff
Runner: Philip den Uyl
Decoratelier: Vorm & Decor
Castingadviezen: Hans Kemna
Programma Gedeelde Grond: FUTURABILITY (Denise Harleman en Boudewien van den Berg)
Crewcatering: Arnoud Slijderink
Personenvervoer: Henk van der Horst
Decortransport: Lankveld Theater Logistics
Met dank aan: Ampco Flashlight

Met dank aan alle lokale helden! Lees meer >>>

Thuislozen is een coproductie van Theater Utrecht en Adelheid&Zina
Het Thuislozen publieksprogramma / Gedeelde Grond wordt mede mogelijk gemaakt door VSB fonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Carel Nengerman Fonds, Gemeente Utrecht, Stadsschouwburg Utrecht en Theater Utrecht

Lees meer