Immens door Het Parool

Het Parool - Zondag 29 december 2019

Het Parool: Dit was de beste podiumkunst van 2019

Het Parool: Dit was de beste podiumkunst van 2019

Klassiekers zijn te spelen volgens het boekje, maar recensenten worden pas echt geraakt als de verhalen van weleer een verbond sluiten met de dynamiek van de 21ste eeuw. Dergelijke producties scoren hoog in de lijstjes van de podiumkunsten.

Elise van Dam (theater)

1. Immens, Casper Vandeputte Vincent van der Valk
Geen voorstelling daagde intellectueel zo uit én ontroerde me zo diep. Vincent van der Valk is virtuoos als Fritz, een incarnatie van Friedrich Nietzsche. Hij plaagt en tergt, dwingt zichzelf mentaal en fysiek tot het uiterste om vervolgens opgetild te worden door een dertigkoppig koor. Schoonheid als troost.

Hans Smit (theater)

3. Immens, Casper Vandeputte Vincent van der Valk
Je moet het maar durven: het gedachtegoed van Nietzsche willen verklaren in een winderige duinpan op Oerol. Acteur Vincent van der Valk en regisseur Casper Vandeputte slagen hierin, in een sterkte tekst die de denkbeelden van Nietzsche hoogst actueel maakt en ons hele bestaan op losse schroeven zet.

Bron: https://www.parool.nl/kunst-media/dit-was-de-beste-podiumkunst-van-2019~b5b8363d/