Over de voorstelling

Theatermaker Davy Pieters presenteert haar nieuwe voorstelling bij Theater Utrecht: What we leave behind. Een filmisch en muzikaal portret van tijd, geënsceneerd als een time lapse. Davy is gefascineerd door hoe wij als mensen invloed uitoefenen op elkaar en op de wereld om ons heen en hoe ons perspectief op de realiteit verandert. Grote gebeurtenissen in het leven of de kleinste handelingen van individuen zorgen voor een keten van impact, die zich nog generaties lang kan voortzetten. “Welke verhalen overleven de geschiedenis, welke gaan verloren? Wat laten we achter en wat nemen we mee in onze herinneringen?” aldus Davy Pieters. What we leave behind gaat op zaterdag 23 maart 2019 in première in theater De Paardenkathedraal in Utrecht en is daar van 21 t/m 28 maart te zien. Daarna volgt een tournee in het voor- en najaar langs de theaterzalen in het land.

Na haar lovend ontvangen apocalyptische locatievoorstelling Re-enactment of the Now in 2016 bij Theater Utrecht, maakte Davy Pieters bij Theater Rotterdam de voorstellingen The Unpleasant Surprise (2017) en How to Build a Universe (2018).
In What we leave behind gaat ze samen met een grote cast van 16 performers (een mix van mime studenten, jonge performancetalenten uit de stal van DOX en professionals) en filmcomponist Christiaan Verbeek op intuïtieve wijze te werk, met als resultaat een filmische voorstelling zonder woorden. De afgelopen jaren ontwikkelde Davy Pieters een eigenzinnige en herkenbare stijl waarin ze moeiteloos schakelt tussen minutieus inzoomen en een helicopterview. In What we leave behind maakt Davy voortdurend gebruik van versnelling en vertraging en toont ze kleine intermenselijke interacties en ontmoetingen middenin deze grote groep performers.

Foto: Julian Maiwald
Foto: Julian Maiwald
Foto: Julian Maiwald
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
foto: Kamerich & Budwilowitz/EYES2

Davy Pieters vertelt over What we leave behind: “Hoe beïnvloedt dat wat we doen, maken en zien ons als mens? Als in een kettingreactie muteren we steeds door. Gebeurtenissen verankeren in gedachtes, in verhalen, in video’s, nieuwsberichten en zorgen voor nieuwe gebeurtenissen. Aan elke keuze die we maken zitten miljoenen lijntjes vast en zo oefenen we steeds invloed uit op elkaar en onze omgeving.”

“In de voorstelling zal het zijn alsof we met een drone over de wereld heen vliegen en door de tijd gaan. We landen en vertrekken steeds op een andere plek. We zoomen in en zoomen uit. We spoelen, als in een timelapse, de tijd snel voor- en achteruit. We vertrekken vanuit één concrete gebeurtenis en laten zien hoe die vervolgens evolueert. We leggen verschillende levens naast elkaar. Ik probeer hiermee zichtbaar te maken hoe we van invloed op elkaar zijn, zonder dat we dat altijd door hebben.”

De pers over Davy Pieters
Een fascinerend parallel universum van regisseur Davy Pieters” | “Onbeschaamd treffend moralisme” | “Pieters heeft een briljante manier gevonden om klimaatproblematiek in een voorstelling te vatten.” Trouw ***** (over Re-enactment of the Now – mei 2016)

Wat Re-enactment of the Now zo goed maakt, is het feit dat de apocalyps bij Pieters door de afgemeten, menselijke scènes behapbaar blijft. Als toeschouwer kun je je verhouden tot deze versnipperde apocalyps: je kunt ernaar kijken zonder overweldigd te raken, je kunt er iets bij voelen en er is ruimte om echt te reflecteren op de mens in deze toestand.” De Correspondent (over Re-enactment of te Now – mei 2016)

Een indrukwekkende cli-fi documentary” de Volkskrant **** (over Re-enactment of te Now – mei 2016)

Davy Pieters laat feiloos zien hoe angstcultuur verharding en vijhand denken in de hand werkt.” Theaterkrant **** (over The Unpleasant Surprise, 2017)

Het in sneltreinvaart doorlopen van de menselijke evolutie maakt How to build a universe tot een ontroerende en vaak geestige performance.” Theaterkrant *** (Over How to build a universe, 2018)

Over Davy Pieters
Davy Pieters (1988) volgde de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Na haar afstuderen regisseerde ze tussen 2013 en 2016 verscheidende voorstellingen bij Productiehuis Frascati. De jonge theaterregisseur gooide in 2014 hoge ogen met de duizelingwekkende monoloog The truth about Kate (Officiële juryselectie Nederlands Theaterfestival 2014, Circuit X en nominatie BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs). Daarna volgende de ‘reconstructie van een moord’ How did I die (2014) en Made in Here (2016). In het najaar van 2016 won How did I die de publieksprijs op het Fast Forward Festival for Young Directors in Braunschweig (DE).

In de zomer van 2016 maakte Davy bij Theater Utrecht de locatievoorstelling Re-enactment of the Now voor Oerol en SPRING, deze werd in 2017 nogmaals gespeeld op Over het IJ Festival. Haar meest recente voorstellingen zijn The Unpleasant Surprise (2017) en How to Build a Universe (2018) die ze bij Theater Rotterdam maakte. Davy Pieters werd in de zomer van 2018 met twee voorstellingen (How did I die en The Unpleasant Surprise) geselecteerd voor de Biënnale van Venetië.

Davy Pieters onderzoekt in haar beeldende en fysieke voorstellingen de toekomstige westerse mens en de manier waarop deze beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en beeldcultuur.

Met Nastaran Razawi Khorasani richtte ze het performance collectief KOBE op waarmee ze spectaculaire, theatrale performances ontwikkelen voor de meest uiteenlopende scenes.

Credits

Concept en regie: Davy Pieters
Spel: Kim Amankwaa, Sanne Bokkers, Ruth Borg, Moriah Dekker, Nick Deroo, Charlotte Gillain, Tashi Iwaoka, Aleksej Ovsiannikov, Josefine Rahn, Tom de Ronde, Annet de Ruiter, Gerben Vaillant, Manuel Groothuysen, Ciro Goudsmit, Gerindo Kartadinata, Erwin Boschmans e.a.
Muziek: Christiaan Verbeek
Lichtontwerp: Grischa Runge
Kostuums: Bibi Trompetter
Hoofd productie en techniek: Ad van Mierlo
Productieleiding: Paulien van der Avoird
Technische productie en lichttechniek: Mart Hielema
Geluidstechniek: Sander van der Werff
Foto’s DOX atelier: Kamerich & Budwilowitz/EYES2
Campagnefotografie: Julian Maiwald

Lees meer