Over de voorstelling

Outsiders is de nieuwe voorstelling in de klas van Theater Utrecht en DOX. Simon Weeda schreef een nieuwe tekst hiervoor en de voorstelling is geregisseerd door Eva Tijken. Het thema dit keer is (zelf)uitsluiting. In de periferie van dit thema liggen onderwerpen als: pesten, vriendschap, broederschap, (on)gelijkheid, radicalisering en ‘spookjongeren’. Outsiders bouwt voort op het succes van Ibuka, de voorstelling in de klas rond het thema identiteitsvorming en vluchtelingenproblematiek die in 2015, 2016 en 2017 meer dan honderd keer werd gespeeld op vele voortgezet onderwijs scholen in de provincie Utrecht.

>> Download hier de DOCENTENHANDLEIDING

Outsiders – het verhaal
Er komt een nieuwe leerling op school: David. Hij heeft elke andere school in de regio versleten en niemand lijkt te weten waarom. Terwijl zijn vader, zijn nieuwe klasgenoten en medewerkers van school hun best doen om te begrijpen wat er speelt trekt David zich meer en meer terug. Iedereen wil hem helpen, maar David wil geen hulp. Iedereen zegt dat ze er voor hem zijn, maar hij is liever alleen. David begint te spijbelen en raakt gebiologeerd door het leven aan de randen van de stad. Daar is hij dan eindelijk alleen, en is er niemand die zeurt over wat er met hem aan de hand is. Dan ontmoet hij Sam, een jongen zoals hij. Doordat hij Sam kan helpen, helpt David uiteindelijk ook zichzelf.

De voorstelling staat stil bij de vraag: Wanneer en hoe geef je aan dat je de ander (hulp) nodig hebt?

Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas

Outsiders – de personages
David Ahbez -14 jaar:
David is het hoofdpersonage van het verhaal. Hij woont samen met zijn vader en heeft geen contact meer met zijn moeder. Om mysterieuze redenen is David al van 3 middelbare scholen weggestuurd. Zijn nieuwe school is het Maerlant College, waar hij het dit keer niet wil verpesten. Maar het lukt David niet om aansluiting te vinden bij zijn klasgenootjes en hij begint zich meer en meer afzonderen. De mensen in zijn omgeving proberen hem zo veel mogelijk te helpen, maar hoe meer zij dit doen des te meer David zich afsluit.

Sam Wouterse 18 jaar:
Sam leeft in zijn eentje op straat. Hij is van huis weggelopen en houdt zich op aan de rafelranden van de stad. Soms slaapt hij bij het spoor en soms in een leegstand complex. Sam is zijn vertrouwen in de maatschappij compleet verloren, hij is ervan overtuigd dat niemand op de wereld elkaar wil helpen. Sam kiest voor zichzelf en vindt dat hij niemand anders nodig heeft.

Ria Wouters:
Ria is de nieuwe mentor van David en ook de moeder van Sam. Ze weet niet waar Sam is en heeft elk contact met hem verloren. Dit doet haar veel verdriet, waar ze maar moeilijk over kan praten. Ze is vastbesloten om ervoor te zorgen dat met David niet hetzelfde gebeurt als met Sam en daarom zet ze alles op alles om David als leerling op school niet kwijt te raken.

Zev Ahbez:
Zev Ahbez worstelt in het contact met zijn zoon David. Hij probeert op zijn manier tot hem door te dringen en hem te helpen om aansluiting te vinden op school en bij vrienden. Deze soms onhandige manier zorgt voor grote frustratie bij David en drijft hen alleen maar verder uit elkaar.

“Je kunt je goed inleven in het toneelstuk, omdat je tijdens de voorstelling niet in een zaal voor een toneel zit, maar in een kring om de acteurs heen. Door de manier waarop je naar het toneelstuk kijkt, word je er erg bij betrokken. Je ziet de gezichten van de acteurs heel dichtbij en daarom zie je de emoties ook heel goed. Je leeft dus echt mee met de hoofdpersonen.” Annemijn Geuze – leerling Gerrit Rietveld College

“Ook vond ik het thema aansprekend. Het gaat over een jongen die zich buitengesloten voelt en er niet goed mee kan omgaan. Ik denk dat veel pubers hier wel last van hebben en het dan ook wel fijn vinden om te zien dat zij niet de enige zijn. Ook laten ze jongeren over dit onderwerp nadenken.” Nina van Zwieten – leerling Gerrit Rietveld College

Reacties leerlingen en docenten
“Iedereen voelt zich wel eens eenzaam. Maar het wordt eigenlijk nooit opgemerkt. Als je eenzaam of depressief bent, weet je niet wat je met jezelf aan moet. Wanneer en hoe geef je aan dat de ander hulp nodig heeft? Een erg interessant onderwerp als je het mij vraagt. Het is een onderwerp waar ze in de maatschappij niet zoveel aandacht aan besteden.” Anne Breve – leerling Gerrit Rietveld College

“Het was een hele leuke, inspirerende en geestige voorstelling. Op het lijf geschreven voor onze leerlingen. Het lijkt me voor mijn collega’s ook erg inspirerend om de voorstelling te zien. De sfeer tijdens de voorstelling was ook opvallend opgetogen. Muziek geweldig. Leuk dat leerlingen worden betrokken bij de voorstelling. Kortom. Ik heb genoten van de voorstelling.” Peggy van Renesse – docent OPCD

“Het was een indringende voorstelling, die goed gespeeld was. Leuk de interacties met het publiek en het enthousiasme van de spelers en ook de toeschouwers.” Pascale Dings – docent Ithaka ISK

“Ik vond het een goede voorstelling, ik werd weer overweldigd door het einde. Geeft een heel voldaan gevoel.” Jo-Anneke van der Molen – cultuurcoördinator Oosterlicht College

“Super bevallen, iedereen was enthousiast. Het is voor een kunstcoördinator bijzonder om jullie ‘in huis’ te hebben en van dichtbij het proces mee te maken. Zeker nu er ook met de vernieuwingen in het vak CKV voor leerlingen veelbetekenend de opdrachten aan verbonden kunnen worden.” Emiel van Ekert – cultuurcoördinator Gerrit Rietveld College

Theater Utrecht en DOX werken intensief samen aan educatieprojecten voor, door en met jongeren. Een van deze projecten is de voorstelling in de klas.

Praktische gegevens
• Speelperiode: 18 september t/m 22 december 2017
première: 21 september
• Geschikt voor: vanaf onderbouw VO (alle onderwijstypen)
• Duur van de voorstelling: +/- 50 min. met aansluitend een actieve vorm van nagesprek/verwerking van 30 min.
• Wordt gespeeld in een klaslokaal (niet in de aula of gymzaal) voor maximaal 30 leerlingen

Bijbehorende educatie: docentenhandleiding en quiz
Docentenhandleiding
Quiz
Antwoorden quiz
Achtergrondinformatie ter voorbereiding op Outsiders in de klas

Over de workshop
De workshop kan vooraf of na het zien van de voorstelling gegeven worden. De workshop is een cross over tussen de disciplines dans en spoken word. Met dans en beweging wordt gekeken naar vormen en manieren om samen te werken in een choreografie of bewegingsfrase. Kracht en ontspanning, (lichamelijke) communicatie, vertrouwen en plezier spelen daarbij een grote rol. Met spoken word wordt er met de leerlingen gezocht naar de betekenis van ‘broederschap’. Met ritmische woorden en teksten spreken leerlingen zich uit over onderwerpen als: pesten, vriendschap, (on)gelijkheid, eenzaamheid en kwetsbaarheid.

Duur workshop: 1 blokuur
Aantal deelnemers: groep van max 30 leerlingen
Kosten: prijs in overleg en op maat
In overleg kunnen de kosten op maat doorberekend worden wanneer er meerdere workshops worden afgenomen.
Locatie: op school, of in overleg in het theater waar de voorstelling speelt.

Informatie en boekingen:
Hanna Jansen hanna@theaterutrecht.nl 030-2737304

Credits

Regie: Eva Tijken
Tekst: Simon Weeda
Spel:
David -> Yamill Jones
Sam, Zev -> Mitchell Havelaar
Ria, Aaysha -> Eline ten Camp
Kostuumontwerp: Vita Mees, Clara van Kempen (assistent), met dank aan Rebekka Wörmann
Geluidsontwerp: Eva Tijken
Techniek: Shirley Versteeg, met dank aan Sander van der Werff
Educatie: Hanna Jansen, Zoë van der Kust (stage)
Productie: Paulien van der Avoird
Boekingen: Bo Hendriksen
Duur: 80 minuten (voorstelling en nagesprek)

Lees meer

Downloads