Over de voorstelling

Muzikale rollercoaster naar een legendarisch familieverhaal

Casino Nonstop gaat over de dromer-impresario-kunstenaar-vluchteling Max Lefko, gespeeld door acteur Sanne den Hartogh (genomineerd voor de Arlecchino 2017 voor zijn rol in onze voorstelling The Family). Met Mees Borgman als nachtclubdanseres steevast aan zijn zijde, zwerft hij door Europa. Op zoek naar een thuis, al is het maar voor even, ontmoeten ze mensen van divers pluimage, allemaal gespeeld door Bram Van Der Kelen. Variërend van een grensbewaker en een hotelreceptionist tot een paardensmokkelaar en een soldaat.

Première: 16 september 2017 De Paardenkathedraal Utrecht. Tournee 14 sept t/m 8 nov in Rotterdam, Delft, Haarlem, Den Haag, Amstelveen en Amsterdam.

De jonge regisseur Espen Hjort, die bij Theater Utrecht een talentontwikkelingstraject volgt, presenteert zijn eerste avondvullende voorstelling voor de kleine zaal: Casino Nonstop. De tekst is speciaal geschreven door aanstormend schrijftalent Simon Weeda.

Espen baseert zich voor deze voorstelling op een waargebeurd familieverhaal over zijn verre familielid ‘Oom Max’, die als joodse muzikant en impresario in de jaren dertig vanuit Wenen naar Oslo vluchtte en waar hij kort na WOII zijn Casino Non Stop Show oprichtte. In de jaren ’50 groeide deze show uit tot een in Noorwegen legendarische vorm van variété, met comedy, acrobaten, danseressen en muziek uit de hele wereld. En ontroerend en spectaculair levensverhaal, uit het leven gegrepen.

Casino Nonstop is een enerverende show over de kleine mens en de grote geschiedenis, even clownesk als diepzinnig. Het beweegt zich op het spanningsveld tussen variété en vlucht, hoge kunst en het leven op straat, grofheid en verdriet en de wereld van fantasie en vermaak.

Over Espen Hjort
De Noorse Espen Hjort (1989) studeerde in 2016 af aan de regieopleiding in Amsterdam met een alom geprezen Hamlet-bewerking. In de pers werd deze voorstelling “miraculeus” en “intrigerend” genoemd. Zijn fascinatie voor de connectie tussen verbeelding en beweging, taal en lichaam combineert hij dit keer met een onderzoek naar zijn eigen familiegeschiedenis. Eerder was hij regieassistent bij de voorstellingen Een soort Hades en Hedda Gabler van Thibaud Delpeut. Dit voorjaar ging Espen vijf weken in residentie bij het Huis, resulterend in de bewegingssolo Goat Song. Met het talentontwikkelingsprogramma van Theater Utrecht krijgt Espen de kans om zich als regisseur verder te ontwikkelen.

Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop
Casino Nonstop

Muzikale rollercoaster naar legendarisch familieverhaal
“Hoe kan ik iets vertellen over de onrustige tijden waarin we leven?” vraagt regisseur Espen Hjort zich af. “En hoe kan ik iets vertellen over waar ik zelf vandaan kom?”
“Ik ben ontzettend gefascineerd door de figuur Oom Max. Hij is een showman, een kunstenaar, een vreemdeling. Dat zijn allemaal dingen die ik ook in mezelf terugzie. Zijn Casino Non Stop Show is een wereld vol acrobaten, goochelaars en danseressen. Het gaat over kortstondig maar heel intens genot. Want als je diep ellendig bent kan dat een redding zijn: plezier maken, samen zijn, muziek, kunst. De troost die kunst biedt.” De voorstelling gaat over deze uitzonderlijke man, die alsmaar onderweg is naar een beter leven. [Lees het hele interview met Espen hiernaast]

Samen met schrijver Simon Weeda heeft Espen het verhaal van Max’ hachelijke reis door het Europa van de jaren ’30 grotendeels zelf bedacht. Er is namelijk bitter
weinig bekend over hoe Max Lefko eigenlijk van Oostenrijk naar Oslo kwam. Een van de weinige mensen die hem nog gekend heeft, vertelde dat Oom Max zowel een gladde als een intelligente en empathische man was die alles altijd zelf regelde en de hele tijd rondrende tijdens zijn eigen shows. Hij was iemand die nooit sprak over het verleden, alleen over het programma van de show van volgende week.

De wereld van Oom Max was er een van buitenbeentjes, van mensen buiten de norm qua etniciteit, religie of seksualiteit. Dat beeld is van belang in deze tijd van normaal-doen. Espen: “In onrustige tijden is het riskant om goed naar anderen te kijken. Je wilt de dingen op orde hebben en veilig zijn. Maar iemand als Max maakt dat onmogelijk. Hij was een dromer, een reiziger, een vreemdeling. Hij verstoort het beeld, zeker ook met zo’n show. Je zou kunnen zeggen dat de voorstelling een antwoord is op de algemene neiging om alles wat afwijkt buiten te sluiten.”

Over Simon Weeda
Simon schrijft documentair, actueel theater, met een voorliefde voor de rafelranden van de maatschappij. Zijn teksten onderscheiden zich door een sterk persoonlijk en maatschappelijk engagement, wrange humor en simpele, alledaagse taal. Ook heeft hij een fascinatie voor dieren, iets dat je terugziet in bijna al zijn teksten.
Naast de tekst voor Casino Nonstop schreef Weeda ook Outsiders, de voorstelling in de klas van Theater Utrecht en DOX die dit seizoen speelt op het voortgezet onderwijs en op 12 en 18 november ook te zien is voor regulier publiek in De Paardenkathedraal.

Credits

Regie: Espen Hjort
Tekst: Simon Weeda
Spel: Mees Borgman, Sanne den Hartogh, Bram Van Der Kelen
Geluidsontwerp: Marko Ivic
Dramaturgie: Joris van der Meer
Decorontwerp: Ruben Wijnstok
Lichtontwerp en -techniek: Mart Hielema
Kostuumontwerp: Esmée Thomassen, Elke Broeders (stage)
Ontwerp kap & grime: Nienke Algra
Productie: Paulien van der Avoird
Geluidstechniek: Sander van der Werff
Campagnefoto: Geert Goiris
Scenefotografie: Roel van Berckelaer
Première: zaterdag 16 september, tournee 14 sept t/m 8 nov 2017

Lees meer