Pain Against Fear - PERMANENT DESTRUCTION door Brabants Dagblad

Brabants Dagblad - Zondag 22 augustus 2021

RECENSIE: "Best een beproeving, blijven zitten terwijl de beats door je lijf donderen"

DEN BOSCH - Ook zittend kun je omver geblazen worden, zo bleek zaterdagavond bij de meedogenloze licht- en muziekshow Pain Against Fear van Naomi Velissariou in Mainstage. Raven op je reet. Omdat meer niet mag.

Annemiek Steenbekkers 22-08-21, 13:01 Bron: BD

Natuurlijk was het de bedoeling om bij het slot van de trilogie Permanent Destruction, Pain Against Fear, volle bak te dansen en te bewegen. Collectief raven op het ritme van je individuele pijn om je eigen angst te bezweren, luidt immers de insteek van Velissariou en Theater Utrecht. In de rotsvaste overtuiging dat de acceptatie van pijn ons lijden kan verzachten. Een daad van zelfliefde dus.

De lichtshow, de bezwerende beats van producer Joost Maaskant, de rookmachines: alles is er op gericht om los te gaan. Maar dat zit er sinds de aanscherping van de coronaregels van afgelopen maand niet in. Het optreden op Lowlands op 20 augustus ging helemaal niet door. In de nagenoeg uitverkochte hal 4 van Mainstage Den Bosch moeten de circa 150 toeschouwers - twee aan twee op 1,5 meter van elkaar gepositioneerd - op hun plek blijven.

,Gooi je schaamte overboord, ga op je stoel staan, doe wat je wilt, hou het veilig’’, geeft de Amsterdamse theatermaker en actrice (1984) haar publiek mee. Dat houdt zich keurig aan de regels. Veel meer dan bewegende bovenlijven is er niet te zien. De enige en daarmee enigszins hinderlijke uitzondering is een uitbundig dansende en wuivende Boulevardmedewerker bovenaan de tribune die zich blijkbaar niet kan inhouden.

Bij Boulevard willen ze graag een jonger publiek bereiken. Grofweg de groep van 18 tot 30 jaar. Uitgerekend de (dans)activiteiten die daar op gericht waren, konden vanwege de aanscherping van de coronaregels niet of aangepast doorgaan. Zoals dus ook Pain Against Fear, dat een beduidend jonger publiek trok dan doorgaans op de Boulevardvoorstellingen afkomt.

Nominatie Theo D’Or
Velissariou, met deze voorstelling genomineerd voor de Theo D’Or 2020 en 2021, de prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, zingt, rapt en spreekt haar fellow humans in het Engels toe. Ze stampt rond, sjort aan haar doorzichtige rode jurk. Net als je denkt dat ze zich opmaakt voor nog één uitbarsting, terwijl de muziek langzaam wegsterft en het muisstil is in de zaal, is het klaar.

Permanent Destruction Pain Against Fear is op 26 en 27 augustus te zien in Theater De Nieuwe Vorst in Tilburg.