Cadela Forca Trilogy - The Brotherhood

Carolina Bianchi

09 mei - Brussel | KVS
10 mei - Brussel | KVS
Meer speeldata
The Brotherhood campagnebeeld door Luisa Callegari
Het tweede hoofdstuk van de Danteske trilogie over femicide

In dit overweldigende tweede deel toont theatermaker Carolina Bianchi (Brazilië, 1988) op confronterende wijze hoe machtssystemen seksueel geweld faciliteren en normaliseren. Samen met het gezelschap Cara de Cavalo onderzoekt Bianchi de oorsprong van broederschap en de vaak gewelddadige 'broederschapscodes' tussen mannen die daarmee gepaard gaan. 

Wat betekent 'mannelijkheid'? Wat is de aantrekkingskracht van ‘the brotherhood’? En wie is onderdeel van dit pact? Verwacht geen antwoorden, maar een keiharde confrontatie met patriarchale structuren en onze rol in het behoud ervan. Bianchi verbindt representatie met echt trauma, machtsstructuren in de kunst met radicale poëzie, en onderzoekt hoe misogynie en een crisis in seksualiteit elkaar beïnvloeden. De voorstelling ontvouwt zich als een valstrik: terwijl Bianchi de broederschap blootlegt, wordt ze zelf een personage dat de gevolgen ondergaat van haar blik op dit systeem. 

The Brotherhood zet emoties op scherp, raakt precies waar het pijn doet en laat ons nadenken over de rol van geweld in onze samenleving en de manieren waarop wij, al dan niet onbewust, daaraan bijdragen. De voorstelling is Portugees gesproken en Nederlands en Engels boventiteld.  

Carolina Bianchi is sinds 2025 één van de artistieke kernleden van Theater Utrecht. Na een residentie bij Theater Utrecht in december 2024, gaat The Brotherhood in mei 2025 in première tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel en is van 18 t/m 20 juni 2025 te zien op het Holland Festival.

by Luisa Callegari
by Luisa Callegari

In this second part of her Dantesk trilogy , theatre maker Carolina Bianchi (Brazil, 1988) disconcertingly exposes how power systems facilitate and normalise sexual violence. Together with the collective Cara de Cavalo, Bianchi explores the origins of brotherhood and the often violent 'codes of brotherhood' between men that come with it.  

What does 'masculinity' mean? What’s the appeal of 'the brotherhood'? And who is part of this pact? Don’t expect answers, but rather a head-on confrontation with patriarchal structures and our role in maintaining them. Bianchi links representation to real trauma and power structures within art with radical poetry, and explores how misogyny and a sexuality crisis play off each other. The piece unfolds like a trap: as Bianchi uncovers the brotherhood, she herself becomes a character who suffers the consequences of her view on this system.  

 

The Brotherhood triggers strong emotions, presses where it hurts, and has us reflect on the role violence plays in our society and the ways we help perpetuate it, whether we're aware of it or not. The performance is in Portuguese and has Dutch and English surtitles .    Carolina Bianchi has been one of the core artistic members of Theater Utrecht since 2025. Following a residency at Theater Utrecht in December 2024, The Brotherhood will premiere in May 2025 at the Kunstenfestivaldesarts in Brussels and will be presented from 18 to 20 June at the Holland Festival.  

Meer zoals Cadela Forca Trilogy - The Brotherhood

Bekijk thema

Credits

Concept, Text and Direction Carolina Bianchi   With Chico Lima, Flow Kountouriotis, José Artur, Kai Wido Meyer, Lucas Delfino, Rafael Limongelli, Rodrigo Andreolli, Tomás Decina and Carolina Bianchi. Dramaturgy, and Research partner Carolina Mendonça.  Dialogue on theory and dramaturgy Silvia Bottiroli.  Translation to English Marina Matheus.  Translation to French Thomas Resendes.  Technical direction, Sound design, Original music Miguel Caldas.  Assistant director Murillo Basso.   Set concept Carolina Bianchi, Luisa Callegari.  Art and Costumes Luisa Callegari.  Light design Jo Rios.  Videos and screenings Montserrat Fonseca Llach.  Choreographic resurrection of prologue and movement advisor Jimena Pérez Salerno.  Live Camera and artistic support Larissa Ballarotti.  Internship Fernanda Libman.  Photos Mayra Azzy  Stage manager and Production support AnaCris Medina.  Production assistant Zuzanna Kubiak. 

Production direction, Tour management, and Communication Carla Estefan.  International relations, Production, and Diffusion Metro Gestão Cultural (BR).  Produced by Metro Gestão Cultural (BR), Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo.  In co production with KVS -Brussels, Theater Utrecht, La Villette –Paris, Festival d’Automne à Paris, Comédie de Genève, Kampnagel Sommerfestival -Hamburg, Les Célestins –Théâtre de Lyon, Kunstenfestivaldesarts -Brussels, Wiener Festwochen, Holland Festival, Frascati Producties, HAU Hebbel am Ufer -Berlin, and Maillon, Théâtre de Strasbourg — Scène Européenne.Supported by Tax shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest, The Ammodo Foundation-NL.