
Carolina
Bianchi
Carolina Bianchi is een in Amsterdam wonende Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver. Haar werk beweegt tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk, en het persoonlijke en het politieke, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Haar voorstellingen vertrekken vanuit een perspectief van crisis en bespreken thema’s rond gender, seksueel geweld en (kunst)geschiedenis, niet zelden gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen. Ze is artistiek leider van het in São Paulo gevestigde collectief CARA DE CAVALO, waarmee ze recent de Trilogia Cadela Força creëerde: Hoofdstuk I: The Bride and the Goodnight Cinderella, dat in première ging op het Festival d’Avignon 2023. De Nederlandse Toneeljury noemde het één van de meest indrukwekkende voorstellingen van het seizoen. Ook ontving Carolina een Theo d’Or-nominatie voor meest grensverleggende podiumprestatie voor het maken en performen ervan.
Hoofdstuk II: The Brotherhood, dat in 2025 in première ging bij KVS ter opening van het Kunstenfestivaldesarts in Brussel. Naast haar artistiek leiderschap bij CARA DE CAVALO is Carolina sinds 2025 lid van de artistieke kern van Theater Utrecht.
Eerdere voorstellingen van haar hand zijn onder andere O Tremor Magnífico (The Magnificent Tremor, 2020), LOBO(Wolf, 2018) en Mata-me de Prazer (Kill Me of Pleasure, 2016). Andere projecten zijn We Do Not Comfortably Contemplate the Sexuality of Our Mothers voor het Kunstenfestivaldesarts in Brussel (2024), en Percurso voor het Fuori Bo Festival in Bologna (2023).
Sinds de première van het eerste hoofdstuk van de Cadela Força-trilogie, The Bride and the Goodnight Cinderella, toerde het werk langs toonaangevende festivals en podia in Europa en Australië, en werd het warm onthaald door het publiek en uitbundig geprezen door critici.
Werk
Carolina
Bianchi
Carolina Bianchi is een in Amsterdam wonende Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver. Haar werk beweegt tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk, en het persoonlijke en het politieke, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Haar voorstellingen vertrekken vanuit een perspectief van crisis en bespreken thema’s rond gender, seksueel geweld en (kunst)geschiedenis, niet zelden gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen. Ze is artistiek leider van het in São Paulo gevestigde collectief CARA DE CAVALO, waarmee ze recent de Trilogia Cadela Força creëerde: Hoofdstuk I: The Bride and the Goodnight Cinderella, dat in première ging op het Festival d’Avignon 2023. De Nederlandse Toneeljury noemde het één van de meest indrukwekkende voorstellingen van het seizoen. Ook ontving Carolina een Theo d’Or-nominatie voor meest grensverleggende podiumprestatie voor het maken en performen ervan.
Hoofdstuk II: The Brotherhood, dat in 2025 in première ging bij KVS ter opening van het Kunstenfestivaldesarts in Brussel. Naast haar artistiek leiderschap bij CARA DE CAVALO is Carolina sinds 2025 lid van de artistieke kern van Theater Utrecht.
Eerdere voorstellingen van haar hand zijn onder andere O Tremor Magnífico (The Magnificent Tremor, 2020), LOBO(Wolf, 2018) en Mata-me de Prazer (Kill Me of Pleasure, 2016). Andere projecten zijn We Do Not Comfortably Contemplate the Sexuality of Our Mothers voor het Kunstenfestivaldesarts in Brussel (2024), en Percurso voor het Fuori Bo Festival in Bologna (2023).
Sinds de première van het eerste hoofdstuk van de Cadela Força-trilogie, The Bride and the Goodnight Cinderella, toerde het werk langs toonaangevende festivals en podia in Europa en Australië, en werd het warm onthaald door het publiek en uitbundig geprezen door critici.
Werk
