Over de voorstelling

Koliek is een van de meest bijzondere teksten die er ooit voor het theater zijn geschreven. De beruchte monoloog van Rainald Goetz heeft niets anders dan ALLES tot onderwerp. Wat is bestaan? Wat is de wereld? Hoe kunnen we leven als we tegelijkertijd het leven proberen te doorgronden. Koliek is in de handen van regisseur Thibaud Delpeut als een eindeloze muzikale en visuele zoom-in op de elementaire deeltjes van wat ‘zijn’ betekent. Het is als een trip naar de grens van een zwart gat, voorbij tijd en ruimte. Een bizarre reis waarbij ondergaan belangrijker is dan begrijpen. Acteur Titus Muizelaar belichaamt en verklankt met Koliek een tekst die te boek staat als ‘onmogelijk’ en die de speler gegarandeerd tot waanzin drijft. Maar daar gaan we gelukkig graag vanuit.

Koliek is het derde deel van de trilogie Oorlog van Rainald Goetz uit 1986. In alle drie de delen van deze trilogie staat het begrip geweld centraal. In deel 1, Heilige Oorlog, buigt Goetz zich over geweld als historisch gegeven, in Veldslagen over geweld binnen familiestructuren en in Koliek, tot slot, gaat het over het zelfdestructieve geweld van een in al zijn kennis vastgelopen intellectueel. Koliek is te lezen als de partituur van een vleselijk-geestelijke ondergang met een geheel eigen grammatica en semantiek. Het biedt de toeschouwer een man, een ruimte, drank en woorden.

Woorden. Woorden. Woorden.

Koliek is een verbale maar ook poëtische stortvloed als het zintuiglijk uittreksel van een leven lang denken, ervaren en voelen, van bloedstollende inzichten, hersenspinsels en even grote frustraties met daaronder de immer prangende vraag ‘hoe dit kloteleven te leven’ in een universum dat nooit antwoord geeft.

Rainald Maria Goetz werd geboren in 1954 in München. Hij studeerde geschiedenis, dramaturgie en geneeskunde voordat hij op 22-jarige leeftijd begon te schrijven. Zijn eerste gepubliceerde werk verscheen in kranten en literaire tijdschriften. In 1983 verscheen zijn eerste roman Irre (Waanzinnig) gebaseerd op zijn werkervaringen in de psychiatrie. Onderwerpen die Goetz heeft verwerkt zijn onder meer de zogenaamde Duitse Herfst, zijn eigen ervaringen in de psychiatrie en de technobeweging in Duitsland in de jaren negentig. Zijn romans en toneelstukken uit de jaren 80 en 90 behoren tot de bekendste werken uit de Duitse literatuur met voor toneel onder meer de Oorlog-trilogie, De Cataract, Rave en Jeff Koons. Goetz heeft talloze literaire prijzen ontvangen, waaronder de Georg Büchner-prijs 2015, een van de belangrijkste in de Duitstalige wereld.

Credits

Regie en muziek: Thibaud Delpeut
Spel en vertaling tekst: Titus Muizelaar

Lees meer