Haribo Kimchi
Een culinaire reis langs een samenleving
Via verschillende absurde en ontroerende anekdotes, neemt Jaha Koo ons mee op een culinaire reis, waarbij we de eetcultuur verkennen als een vorm van taal die de structuur van een samenleving onthult. De zwevende aroma's van een stomende, pruttelende soep, het scherpe geluid van een mes dat snel lente-uitjes snijdt, het gesis en geknetter van champignons op een gloeiend vuur.
In Haribo Kimchi bevinden we ons in een pojangmacha, een typische snackbar die ‘s nachts verspreid over de straten van Zuid-Korea te vinden is. Daar ontmoeten we verschillende verloren zielen: een paling, een slak en een rijstkoker. Ze nemen ons mee op een culinaire reis en verkennen de eetcultuur als een vorm van taal die de structuur van een samenleving onthult. In verschillende absurde en ontroerende anekdotes vertellen ze over de diaspora van de Kimchi-cultuur, kannibalisme tijdens de grote hongersnood, de zure pijn van onvervalst racisme en de diepe umami-smaak van thuis.
Na de Hamartia Trilogie (2021), waarin hij zich verdiepte in het verregaande imperialisme in Oost-Azië, keert de Zuid-Koreaanse theatermaker en componist Jaha Koo terug met Haribo Kimchi, zijn nieuwste creatie. In zijn typische hybride stijl, waarbij hij muziek, geavanceerde video en robotperformers combineert, reflecteert de kunstenaar op culturele assimilatie met al haar conflicten en paradoxen. In een uitzonderlijke voorstelling die met alle zintuigen speelt, verandert hij voorgoed onze perceptie van eten. Haribo Kimchi is voor het eerst te zien in Nederland tijdens SPRING festival
ENGLISH Through several absurd and moving anecdotes, Jaha Koo takes us on a culinary journey exploring food culture as a form of language that reveals the structure of a society. The wafting aromas of a steaming, simmering soup, the sharp sound of a knife quickly cutting scallions, the hiss and crackle of mushrooms on a glowing fire.
In Haribo Kimchi we find ourselves in a pojangmacha, a typical snack bar that can be found spread across the streets of South Korea at night. There we meet several lost souls: an eel, a snail and a rice cooker. They take us on a culinary journey and explore food culture as a form of language that reveals the structure of a society. In several absurd and moving anecdotes they talk about the diaspora of Kimchi culture, cannibalism during the great famine, the sour pain of unadulterated racism and the deep umami taste of home.
After the Hamartia Trilogy (2021), in which he delved into the far-reaching imperialism in East Asia, South Korean theater maker and composer Jaha Koo returns with Haribo Kimchi. In his typical hybrid style, combining music, advanced video and robot performers, the artist reflects on cultural assimilation with all its conflicts and paradoxes. In an exceptional performance that plays with all the senses, he forever changes our perception of food.
Please note: Haribo Kimchi is played in English and Korean, with Dutch and English surtitles.
Haribo kimchi is een even verfijnde als doorleefde voorstelling over leven in een land dat niet het jouwe is. Niet alleen liefde, ook melancholie gaat door de maag.
De Standaard
Meer zoals Haribo Kimchi
Bekijk themaCredits
Concept, tekst, regie
Jaha Koo
Muziek, geluid & video
Jaha Koo
Performance
Gona, Seri, Haribo & Jaha Koo
Dramaturgie
Dries Douibi
Scenografie & digitale ondersteuning
Eunkyung Jeong
Artistiek advies
Pol Heyvaert
Technische leiding
Korneel Coessens
Techniek
Bart Huybrechts & Babette Poncelet Cuckoo
Hacking & ontwikkeling
Idella Craddock
Productieleider
Wim Clapdorp
Coproductie
CAMPO, Theater Utrecht, SPRING Festival, Kunstenfestivaldesarts, Rideau de Bruxelles, Festival d’Automne à Paris, Théâtre de la Bastille (Paris), Tangente St-Pölten, &Espoo theatre (Finland), Kampnagel International Summer Festival (Hamburg), Sophiensaele (Berlin), Meet You Festival (Valladolid), Bunker (Ljubljana), National Theatre and Concert Hall Taipei, The Divine Comedy International Theater Festival/ Teatr Łaźnia Nowa (Kraków) & Perpodium
met steun van
de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest & de Vlaamse overheid
Het prototype van de paling is ontwikkeld door Innovation:Lab van Theater Utrecht en creatieve technologen Adriaan Wormgoor & Willem Vooijs.