Haribo Kimchi

een culinaire reis langs een samenleving

Via verschillende absurde en ontroerende anekdotes, neemt Jaha Koo ons mee op een culinaire reis, waarbij we de eetcultuur verkennen als een vorm van taal die de structuur van een samenleving onthult. De zwevende aroma's van een stomende, pruttelende soep, het scherpe geluid van een mes dat snel lente-uitjes snijdt, het gesis en geknetter van champignons op een gloeiend vuur.

In Haribo Kimchi bevinden we ons in een pojangmacha, een typische snackbar die ‘s nachts verspreid over de straten van Zuid-Korea te vinden is. Daar ontmoeten we verschillende verloren zielen: een youtuber, een paling, een pad en een rijstkoker. Ze nemen ons mee op een culinaire reis en verkennen de eetcultuur als een vorm van taal die de structuur van een samenleving onthult. In verschillende absurde en ontroerende anekdotes vertellen ze over de diaspora van de Kimchi-cultuur, kannibalisme tijdens de grote hongersnood, de zure pijn van onvervalst racisme en de diepe umami-smaak van thuis.

Na de Hamartia Trilogie (2021), waarin hij zich verdiepte in het verregaande imperialisme in Oost-Azië, keert de Zuid-Koreaanse theatermaker en componist Jaha Koo terug met Haribo Kimchi, zijn nieuwste creatie. In zijn typische hybride stijl, waarbij hij muziek, geavanceerde video en robotperformers combineert, reflecteert de kunstenaar op culturele assimilatie met al haar conflicten en paradoxen. In een uitzonderlijke voorstelling die met alle zintuigen speelt, verandert hij voorgoed onze perceptie van eten. Haribo Kimchi is voor het eerst te zien in Nederland tijdens SPRING Festival.

Credits

Concept, tekst, regie: Jaha Koo
Muziek, geluid & video: Jaha Koo
Performance: Jaha Koo, Seri, Toad & Haribo
Dramaturgie: Dries Douibi
Scenografie & digitale ondersteuning: Eunkyung Jeong
Artistiek advies: Pol Heyvaert
Technische leiding: Korneel Coessens
Techniek: Bart Huybrechts & Babette Poncelet Cuckoo
Hacking & ontwikkeling: Toad Idella Craddock
Productieleider: Wim Clapdorp
Coproductie: CAMPO, Theater Utrecht, SPRING Festival, Kunstenfestivaldesarts, Rideau de Bruxelles, Festival d’Automne à Paris, Théâtre de la Bastille (Paris), Tangente St-Pölten, &Espoo theatre (Finland), Kampnagel International Summer Festival (Hamburg), Sophiensaele (Berlin), Meet You Festival (Valladolid), Bunker (Ljubljana), National Theatre and Concert Hall Taipei, The Divine Comedy International Theater Festival/ Teatr Łaźnia Nowa (Kraków) & Perpodium

met steun van: de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest & de Vlaamse overheid

Het prototype van de paling is ontwikkeld door Innovation:Lab van Theater Utrecht en creatieve technologen Adriaan Wormgoor & Willem Vooijs.