alles moet weg
De Paardenkathedraal

Dries Verhoeven - Alles moet weg

"IJzersterke nieuwe theatrale installatie... het plaatst de toeschouwer in de complexe dubbelrol van begripvolle biechtvader en strenge surveillant.” NRC


"Een indrukwekkende allegorie van het moderne kapitalisme... De zorgvuldigheid grenst aan perfectie."  Theaterkrant

 

Is stelen en plunderen de toekomst? In zijn nieuwste 'levende installatie' onderzoekt kunstenaar/theatermaker Dries Verhoeven winkeldiefstal. In zijn kenmerkende ontregelende stijl schetst Verhoeven een beeld van een groeiende groep cynische consumenten die geen boodschap heeft aan moreel juist handelen. Ze proberen te overleven in een systeem dat haar glans heeft verloren en vragen zich af: waarom deugdzaam zijn als de wereld naar de knoppen gaat?

 

Eerder richtte Verhoeven zijn blik op drugsgebruik, op seksuele excessen en de  schimmige kanten van arbeidsmigratie. Wederom laat hij ons kijken naar een fenomeen dat maar weinig daglicht verdraagt. Want hoe voorbeeldig zijn we als we ons onbespied wanen, bijvoorbeeld bij de zelfscankassa? Verhoeven ging in gesprek met mensen die af en toe iets 'vergeten' te betalen, met dieven in detentie en met hen die diefstal beschouwen als een vorm van activisme. Hij nodigde de proletarische shoppers en zelfverklaarde Robin Hoods uit tot zelfonderzoek. Het resultaat is een grimmige verbeelding van de donkere dieptes van ons morele handelen.

 

'Alles moet weg' is een levende installatie die zes uur per dag doorlopend kan worden bezocht. Performers Isadora Tomasi en Annica Muller wisselen elkaar af. Bezoekers kopen een ticket voor een aanvangstijd, maar kunnen blijven zolang ze willen. Door: Studio Dries Verhoeven

De Paardenkathedraal

Dries Verhoeven - Alles moet weg

"IJzersterke nieuwe theatrale installatie... het plaatst de toeschouwer in de complexe dubbelrol van begripvolle biechtvader en strenge surveillant.” NRC


"Een indrukwekkende allegorie van het moderne kapitalisme... De zorgvuldigheid grenst aan perfectie."  Theaterkrant

 

Is stelen en plunderen de toekomst? In zijn nieuwste 'levende installatie' onderzoekt kunstenaar/theatermaker Dries Verhoeven winkeldiefstal. In zijn kenmerkende ontregelende stijl schetst Verhoeven een beeld van een groeiende groep cynische consumenten die geen boodschap heeft aan moreel juist handelen. Ze proberen te overleven in een systeem dat haar glans heeft verloren en vragen zich af: waarom deugdzaam zijn als de wereld naar de knoppen gaat?

 

Eerder richtte Verhoeven zijn blik op drugsgebruik, op seksuele excessen en de  schimmige kanten van arbeidsmigratie. Wederom laat hij ons kijken naar een fenomeen dat maar weinig daglicht verdraagt. Want hoe voorbeeldig zijn we als we ons onbespied wanen, bijvoorbeeld bij de zelfscankassa? Verhoeven ging in gesprek met mensen die af en toe iets 'vergeten' te betalen, met dieven in detentie en met hen die diefstal beschouwen als een vorm van activisme. Hij nodigde de proletarische shoppers en zelfverklaarde Robin Hoods uit tot zelfonderzoek. Het resultaat is een grimmige verbeelding van de donkere dieptes van ons morele handelen.

 

'Alles moet weg' is een levende installatie die zes uur per dag doorlopend kan worden bezocht. Performers Isadora Tomasi en Annica Muller wisselen elkaar af. Bezoekers kopen een ticket voor een aanvangstijd, maar kunnen blijven zolang ze willen. Door: Studio Dries Verhoeven

Koop kaarten
alles moet weg