HARDKOOR
Een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek
“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts. And once my doubts are burned out, I will come out and I will play with you.”
Na het grensverleggende drieluik PERMANENT DESTRUCTION, vormt Naomi Velissariou samen met componist en producer Frank Wienk (Binkbeats), drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor, een nieuwe muzikaal-theatrale formatie: HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.
Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan niet aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek.
Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.
Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.
In Hardkoor slaagt Velissariou erin een emotioneel dieptepunt te transformeren tot diep roerend theater.
De Volkskrant (Herien Wensink)
Meer zoals HARDKOOR
Bekijk themaCredits
Concept, regie, tekst en performance
Naomi Velissariou
Productie
Theater Utrecht, met co-producenten Holland Festival en het Nederlands Kamerkoor, i.s.m Nicole Beutler Projects.
Naar een initiatief van het Nederlands Kamerkoor.
Muzikale compositie
Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats)
Zang
het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan)
Repetitor
Béni Csillag
Artistieke vertegenwoordiging NKK
Imre Ploeg
Scenografie en lichtontwerp
Boris Acket
Kostuumontwerp
MAISON the FAUX
Geluidstechnisch systeemontwerp
Sander van der Werff
Bewegingscoach en choreograaf koor
Nicole Beutler
Outside eye
Benjamin Abel Meirhaeghe
Onmisbare hulp
Casper Vandeputte
Regie-assistent
Lindsy Dias
Scènefoto's
Ben Houdijk
“Met dank aan Anne Breure om dit avontuur met mij aan te gaan, om mijn hand op de juiste momenten vast te houden en ook weer los te laten, dank aan Lucien Rentmeester voor onze liefdevolle manier van uit elkaar gaan en om de meest toegewijde vader te zijn voor onze zoon, dank aan Thomas Dudkiewicz om deze alleenstaande moeder staande te houden, dank aan Luca Meisters om me te leren wat vriendschap is, dank aan Cristian Boscheri om me elke dag van mijn burn-out aan het lachen te maken, dank aan mijn ouders voor alle uren dat ze op Fransje kwamen passen en dank aan Fransje voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mij "mama" noemt."
De tekst van “I am a parent” is gebaseerd op en geïnspireerd door "A life's work” van Rachel Cusk.