HARDKOOR

Een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek

25 februari
-
Utrecht | TivoliVredenburg
27 februari
-
Arnhem | Musis
Naar speellijst

“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts. And once my doubts are burned out, I will come out and I will play with you.”


Na het grensverleggende drieluik PERMANENT DESTRUCTION, vormt Naomi Velissariou samen met componist en producer Frank Wienk (Binkbeats), drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor, een nieuwe muzikaal-theatrale formatie: HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.


Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan niet aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek.

Naomi met haar handen in de lucht als Maria, omringt door het NKK
Naomi op haar knieën met een microfoon in haar hand en een aan haar mond
Naomi stata in de rook met een gitaar in haar handen, achter haar het NKK
Jens Bouttery achter het drumstel
Naomi ligt op de grond met een gitaar, achter haar staat het koor in de rook
Naomi heeft het snoer van de microfoon om haar gezicht gebonden en schreeuwt in de microfoon

Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.


Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.

In Hardkoor slaagt Velissariou erin een emotioneel dieptepunt te transformeren tot diep roerend theater.

De Volkskrant (Herien Wensink)

Meer zoals HARDKOOR

Bekijk thema

Credits

Concept, regie, tekst en performance

Naomi Velissariou


Productie

Theater Utrecht, met co-producenten Holland Festival en het Nederlands Kamerkoor, i.s.m Nicole Beutler Projects.

Naar een initiatief van het Nederlands Kamerkoor.


Muzikale compositie

Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats)


Zang

het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan)


Repetitor

Béni Csillag


Artistieke vertegenwoordiging NKK

Imre Ploeg


Scenografie en lichtontwerp

Boris Acket

Kostuumontwerp

MAISON the FAUX


Geluidstechnisch systeemontwerp

Sander van der Werff

Bewegingscoach en choreograaf koor

Nicole Beutler


Outside eye

Benjamin Abel Meirhaeghe


Onmisbare hulp

Casper Vandeputte


Regie-assistent

Lindsy Dias


Scènefoto's

Ben Houdijk


“Met dank aan Anne Breure om dit avontuur met mij aan te gaan, om mijn hand op de juiste momenten vast te houden en ook weer los te laten, dank aan Lucien Rentmeester voor onze liefdevolle manier van uit elkaar gaan en om de meest toegewijde vader te zijn voor onze zoon, dank aan Thomas Dudkiewicz om deze alleenstaande moeder staande te houden, dank aan Luca Meisters om me te leren wat vriendschap is, dank aan Cristian Boscheri om me elke dag van mijn burn-out aan het lachen te maken, dank aan mijn ouders voor alle uren dat ze op Fransje kwamen passen en dank aan Fransje voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mij "mama" noemt."


De tekst van “I am a parent” is gebaseerd op en geïnspireerd door "A life's work” van Rachel Cusk.