Over de voorstelling

Na haar lovend ontvangen apocalyptische locatievoorstelling Re-enactment of the Now in 2016 maakt theatermaker Davy Pieters dit voorjaar een nieuwe voorstelling bij Theater Utrecht. Evolution (werktitel) gaat over ‘de evolutie van een idee’. Op intuïtieve en inventieve wijze gaat Davy aan de slag met dit concept, samen met een grote cast van ongeveer 16 mimespelers, jonge performancetalenten uit de stal van DOX en professionals. Het belooft een beeldende en filmische voorstelling zonder woorden te worden, met muziek van filmcomponist Christiaan Verbeek. Evolution (werktitel) gaat op 21 maart 2019 in première in theater De Paardenkathedraal in Utrecht en is daar, tussen 19 en 28 maart, achtmaal te zien. Daarna volgt een tournee in het voor- en najaar langs de theaterzalen in het land.

De afgelopen jaren ontwikkelde Davy Pieters een eigenzinnige en herkenbare stijl waarin ze moeiteloos schakelt tussen minutieus inzoomen en een helicopterview. Zo ontleedt zij grote vraagstukken van nu, zoals klimaatverandering, de invloed van technologische ontwikkelingen en beeldcultuur op ons als mens. In Evolution (werktitel) voegt Davy daar een dimensie aan toe: die van tijd. De voorstelling gaat over de evolutie van een idee; over het verloren gaan van bestaande ideeën en het ontstaan van nieuwe en over hoe ideeën in een kettingreactie steeds verder kunnen muteren. Kunnen we al in de toekomst kijken?

Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)
Evolution (werktitel)

Davy Pieters over haar nieuwe voorstelling: “Hoe beïnvloedt dat wat we doen, maken en zien ons als mens? Als in een kettingreactie muteren we steeds door. Gebeurtenissen in gedachtes, in verhalen, in video’s, nieuwsberichten, in nieuwe gebeurtenissen. Het ene kunstwerk in het andere, het ene beeld in het hoofd van de ander. Aan elke keuze die we maken zitten miljoenen lijntjes vast en zo oefenen we steeds invloed uit op elkaar en onze omgeving.”

In de voorstelling zal het zijn alsof we met een drone over de wereld heen vliegen en door de tijd gaan. We landen en vertrekken steeds op een andere plek. We zoomen in en zoomen uit. We spoelen, als in een timelapse, de tijd snel voor- en achteruit. We vertrekken vanuit één concrete gebeurtenis en laten zien hoe die vervolgens evolueert. We leggen verschillende levens naast elkaar. Ik probeer hiermee zichtbaar te maken hoe we van invloed op elkaar zijn, zonder dat we dat altijd door hebben.

De pers over Davy Pieters
Een fascinerend parallel universum van regisseur Davy Pieters” | “Onbeschaamd treffend moralisme” | “Pieters heeft een briljante manier gevonden om klimaatproblematiek in een voorstelling te vatten.” Trouw ***** (over Re-enactment of the Now – mei 2016)

Wat Re-enactment of the Now zo goed maakt, is het feit dat de apocalyps bij Pieters door de afgemeten, menselijke scènes behapbaar blijft. Als toeschouwer kun je je verhouden tot deze versnipperde apocalyps: je kunt ernaar kijken zonder overweldigd te raken, je kunt er iets bij voelen en er is ruimte om echt te reflecteren op de mens in deze toestand.” De Correspondent (over Re-enactment of te Now – mei 2016)

Een indrukwekkende cli-fi documentary” de Volkskrant **** (over Re-enactment of te Now – mei 2016)

Davy Pieters laat feiloos zien hoe angstcultuur verharding en vijhand denken in de hand werkt.” Theaterkrant **** (over The Unpleasant Surprise)

Het in sneltreinvaart doorlopen van de menselijke evolutie maakt How to build a universe tot een ontroerende en vaak geestige performance.” Theaterkrant ***

Over Davy Pieters
Davy Pieters (1988) volgde de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Na haar afstuderen regisseerde ze tussen 2013 en 2016 verscheidende voorstellingen bij Productiehuis Frascati. De jonge theaterregisseur gooide in 2014 hoge ogen met de duizelingwekkende monoloog The truth about Kate (Officiële juryselectie Nederlands Theaterfestival 2014, Circuit X en nominatie BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs). Daarna volgende de ‘reconstructie van een moord’ How did I die (2014) en Made in Here (2016). In het najaar van 2016 won How did I die de publieksprijs op het Fast Forward Festival for Young Directors in Braunschweig (DE).

In de zomer van 2016 maakte Davy bij Theater Utrecht de locatievoorstelling Re-enactment of the Now voor Oerol en SPRING, deze werd in 2017 nogmaals gespeeld op Over het IJ Festival. Haar meest recente voorstellingen zijn The Unpleasant Surprise (2017) en How to Build a Universe (2018) die ze bij Theater Rotterdam maakte. Davy Pieters werd in de zomer van 2018 met twee voorstellingen (How did I die en The Unpleasant Surprise) geselecteerd voor de Biënnale van Venetië.

Davy Pieters onderzoekt in haar beeldende en fysieke voorstellingen de toekomstige westerse mens en de manier waarop deze beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en beeldcultuur.

Met Nastaran Razawi Khorasani richtte ze het performance collectief KOBE op waarmee ze spectaculaire, theatrale performances ontwikkelen voor de meest uiteenlopende scenes.

Credits

Concept en regie: Davy Pieters
Spel: Sanne Bokkers, Ruth Borg, Moriah Dekker, Nick Deroo, Charlotte Gillain, Aleksej Ovsiannikov, Josefine Rahn, Tom de Ronde, Annet de Ruiter, Gerben Vaillant, Manuel Groothuysen, Ciro Goudsmit, Gerindo Kartadinata, Erwin Boschmans e.a.
Muziek: Christiaan Verbeek
Kostuums: Bibi Trompetter
Hoofd productie en techniek: Ad van Mierlo
Productieleiding: Paulien van der Avoird
Technische productie en lichttechniek: Mart Hielema
Geluidstechniek: Gido Bamboe
Foto’s DOX atelier: Kamerich & Budwilowitz/EYES2

Lees meer