Thibaud Delpeut

Ook te zien in:

Crave

- 2015

Phaedra

- 2014

Blasted

- 2014

Caligula

- 2014

Westkaai

- 2016

La Musica 2

- 2016

Thuislozen

- 2018

Thibaud Delpeut (1978) is sinds september 2013 artistiek directeur van Theater Utrecht. Hij studeerde klinische psychologie en volgde de regieopleiding in Amsterdam. Daarna werkte hij als regisseur voor o.a. Toneelschuur Producties, het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam.

In 2007 brak hij door met Britannicus van Racine gevolgd door Antigone-Kreon-Oidipous naar Sofokles (2009). In 2010 sloot Delpeut – na Blasted van Sarah Kane en het zelfgeschreven Nacht – een drieluik over oorlog af met Arthur Millers Al mijn zonen. Laatstgenoemde voorstelling werd opgenomen in de juryselectie van het jaarlijkse Theaterfestival 2011. De Volkskrant riep Al mijn zonen uit tot beste productie van het seizoen. Zijn spraakmakende 4.48 Psychosis, van opnieuw Sarah Kane, leverde hem een tweede juryselectie op voor het Theaterfestival 2013. In het intense Medea combineerde hij Seneca en Sylvia Plath in een locatievoorstelling met Wendell Jaspers in de titelrol. Met Ibsen’s Nora regisseerde hij Halina Reijn, die in 2013 voor deze rol gelauwerd werd met de Theo d’Or.

Voor Theater Utrecht zette hij een nieuwe lijn uit met spraakmakende voorstellingen. Hij regisseerde o.a. de voorstellingen Phaedra (Hugo Claus), Crave (Sarah Kane), Blasted (Sarah Kane), Caligula (Albert Camus), Een soort Hades (Lars Norén), Stad der Blinden (José Saramago), Westkaai (Bernard-Marie Koltès), La Musica 2 (Marguerite Duras), Hedda Gabler (Henrik Ibsen), Platonov (Anton Tsjechov) en Thuislozen (Lars Norén). In voorjaar 2019 zal hij Caligula hernemen voor de grote zaal.

Delpeut is een sterk geëngageerde regisseur en combineert de verschillende canvassen: locatie, grote zaal en kleine zaal, naar smaak, vertelling en concept. Hij voorziet zijn voorstellingen veelal van eigen (muzikale) geluidscomposities. In zijn werk confronteert hij zijn personages met zwarte humor met de gevolgen van hun keuzes. Steeds opnieuw staan zo de dilemma’s en de zoektocht naar zingeving van de individuele mens centraal. Met daarachter de vraag waarom de wereld is zoals zij is en waarom samenleven – zowel op het persoonlijke als het maatschappelijke vlak – vaak zo ingewikkeld is.

Het accent in zijn werk verschuift enigszins, van psychologie naar sociologie. Delpeut neemt in een aantal voorstellingen de maakbaarheid van de mens onder de loep. Bovendien zet hij nog sterker in op de muzikalisering van het toneel.

Delpeut was naast zijn artistiek directeurschap als regisseur verbonden aan Schauspiel Frankfurt (DE). Als componist en geluidsontwerper werkte hij aan verschillende (inter)nationale film- en theaterproducties mee. Als scenarist schreef hij verschillende scripts voor film en televisie waaronder Proces en Terug, beide in regie van Jenneke Boeijink en Voor Emilia, regie Martijn Maria Smits, en hij schreef het script voor de Europese feature film productie Porselein (CTM LEV Pictures).