PERMANENT DESTRUCTION - Trilogie

TRILOGIE | THE SK CONCERT | THE HM CONCERT | PAIN AGAINST FEAR

“Good evening Holland!” PERMANENT DESTRUCTION is back! De trilogie – bestaande uit The SK Concert, The HM Concert en Pain Against Fear - wordt hernomen. Theatermaker en performer Naomi Velissariou toert samen met sound producer Joos Maaskant in 2022 door binnen- en buitenland met dit muziektheaterdrieluik, dat ze tussen 2018 en 2021 bij Theater Utrecht maakte en waarvoor ze lovende kritieken en prijzen kreeg. Voor het eerste deel (The SK Concert) kreeg Naomi de Regieprijs 2019. Voor het laatste deel (Pain Against Fear) ontving ze de Theo d’Or 2020-2021, de belangrijkste Nederlandse toneelprijs.

PERMANENT DESTRUCTION is zowel de titel van een post-dystopisch muziektheaterdrieluik als de naam van een band, waarin Velissariou en Maaskant af willen rekenen met een aantal taboes uit de huidige beeldcultuur. Sentimenten als liefdesverdriet, zelfhaat, faalangst en vrouwenhaat zijn in die cultuur te mijden thema’s, omdat ze niet sexy of Instagram-waardig zijn. Je kunt jezelf nu eenmaal niet profileren aan de hand van uitingen van pijn. Of wel? PERMANENT DESTRUCTION laat zien dat je je angst kan bezweren door hem te eren, dat alle zwaarte van je schouders glijdt als je danst op het ritme van je pijn. De muziek - variërend van techno tot trap, hardcore en punk - is een opzwepende verklanking van een duistere boodschap, of zoals de band zelf zegt ‘melodrama op speed’.

PERMANENT DESTRUCTION werd door de pers geroemd om de gewaagde combinatie van bijtende lyrics, dansbare melodieën en beukende beats. “Een intens, schizofreen theaterconcert dat hoofd en lijf uiteenscheurt” aldus de Vlaamse krant De Morgen over The SK Concert. Over The HM Concert schreef de Volkskrant: “Radicaal, compromisloos, sinister en bizar. En bloedstollend goed”. En over Pain Against Fear zei NRC: “Kwetsbare overgave aan het publiek als daad van liefde”.

De muziek van PERMANENT DESTRUCTION vind je op Spotify, de videoclips op Youtube en de merchandise koop je via www.permanentdestruction.com.

Over The SK Concert (2018)

The SK Concert is een melodramatisch energy concert. Een sexy show over zelfhaat en onbeantwoorde liefde, met dodelijk poëtische lyrics en een overdadig gebruik van autotune. Met genres variërend van R&B tot industriële hardcore en met overdadig gebruik van auto-tune en trap hop referenties. Naomi Velissariou laat zich voor dit concert inspireren door Sarah Kane (1971-1999), een van de meest geruchtmakende toneelschrijvers van de afgelopen decennia, wier psychische gesteldheid zo compromisloos weerklank vond in haar werk. Tegen de achtergrond van Frederik Heymans videowerk krijgen de genadeloze lyrics, beats en bass lines een monumentale visuele dimensie.

De performance ging mei 2018 in De Paardenkathedraal Utrecht in première tijdens SPRING en was dat jaar te zien in diverse theaters en op festivals zoals Oerol, Over het IJ Festival (Shelter Amsterdam), Theater Aan Zee, Absolutely Free Festival en Lowlands. 

“Een knappe balans van humor en ultieme tragiek” [...] “Het contrast tussen de energieke, esthetische vorm en de grimmige inhoud werkt wonderwel.” - De Volkskrant ★★★★ 

“The SK Concert is een intens, schizofreen theaterconcert dat hoofd en lijf uiteenscheurt.” - De Morgen ★★★★ 

“Compromisloos, zinderend en macaber: haar ‘Permanent Destruction’ is het allemaal.” - De Standaard ★★★★ 

Over The HM Concert (2019)

Het tweede deel van het drieluik, The HM Concert, is geïnspireerd en gebaseerd op het oeuvre van de Duitse toneelschrijver Heiner Müller. De visuals zijn van fotograaf en beeldend kunstenaar Jan Hoek. Velissariou geeft op radicale wijze uitdrukking aan wat voor haar de essentie is van Heiner Müllers werk, door het te ontleden en transformeren aan de hand van de thema’s vrouwenhaat, seksisme en feministisch extremisme. De performance ging 18 mei 2019 in première op SPRING in Utrecht en toerde tot en met februari 2020 door Nederland en België.

“The HM Concert is radicaal, compromisloos, sinister en bizar. En bloedstollend goed.” - de Volkskrant ★★★★ 

“Het publiek wordt snoeihard geconfronteerd met de achterkant van de glamour. Diep doorvoelde pijn, wanhoop, haat: in de songs schijnt geen straaltje licht.” - Theaterkrant  

“Alles aan deze performance is zowel verontrustend als bevrijdend.” - Het Parool 

Over Pain Against Fear (2020)

Na het succes van de theatrale concerten gebaseerd op het werk van Sarah Kane en Heiner Müller, slaat PERMANENT DESTRUCTION een nieuwe weg in. In het laatste deel van haar trilogie, Pain Against Fear, legt theatermaker en performer Naomi Velissariou haar maskers af en gaat de confrontatie aan met zichzelf en haar publiek. Daar waar in de eerste twee delen de haat in al zijn vormen centraal stond (zelfhaat, vrouwenhaat, mannenhaat en haat voor het leven), is het derde deel een poging om af te rekenen met angst als voedingsbodem voor die haat.

In Pain Against Fear gaat een persoonlijke openbaring gepaard met een uitnodiging aan het adres van het publiek. Een uitnodiging om je eigen angst te bezweren door hem samen met anderen te vieren, door collectief te dansen op het ritme van je individuele pijn. In de rotsvaste overtuiging dat de acceptatie van pijn ons lijden kan verzachten. Pain Against Fear is mindfulness on speed. De muziek is een meedogenloze mix van de strakke sound van producer Joost Maaskant en Velissariou’s hardnekkige poging tot kwetsbaarheid.

Het concert ging 20 november 2020 in première in De Paardenkathedraal in Utrecht en toerde tot en met de zomer van 2021 langs theaters, poppodia en festivals waaronder Theaterfestival Boulevard. Het concert zal ook te zien zijn op Lowlands 2022.

“Pain Against Fear is een biecht in de vorm van een popconcert. Een eerlijk, sober en kwetsbaar slotakkoord” - de Volkskrant ★★★★   

“Kwetsbare overgave aan het publiek als daad van liefde” - NRC ★★★★  

“Confronterend theaterconcert over angst en pijn” - Theaterkrant