BLOG - kijkje achter de schermen bij Hedda Gabler deel 3: het kostuumatelier

dinsdag 31 januari 2017

Onze nieuwe grote zaal-voorstelling Hedda Gabler wordt in twee maanden tijd gemaakt. In aanloop naar de première nemen we je mee achter de schermen. In deze derde blog gaan we langs in het kostuumatelier van Sergio Cruz Ramirez in Rotterdam.

Het kostuumatelier – vrijdag 27 januari
Kostuummaker Sergio Cruz Ramirez is samen met zijn assistente druk aan het werk. Hij ziet er keurig gekleed uit. Om zijn nek hangt een meetlint en om zijn arm draagt hij een speldenkussen. In zijn Rotterdamse kostuumatelier heerst een ontspannen sfeer. Met een lach vertelt Sergio uitgebreid wat hij aan het maken is en hoe hij te werk gaat. Hij is een van de vier kostuummakers voor Hedda Gabler. Onder leiding van ontwerper Wojciech Dziedzic vervaardigen zij de prachtige negentiende eeuwse pakken, jassen en jurken. “Ik ben bezig met de jas voor Astrid en het pak voor Reinout”, vertelt Sergio. “Al is het nog wachten op de stof voor Reinouts pak. Die is nog steeds niet geleverd. Het wordt daarom spannend of ie op tijd af zal komen.” Op een pop hangen proefmodellen. “Het is nog niet met de juiste kleur en stof hoor. Maar het geeft een idee van hoe het eruit gaat zien straks. Astrid krijgt een lange grijze jas.” Voorzichtig drapeert hij de delen van de jas om de pop. Het ontwerp van de jas is ontleend aan foto’s van kostuums uit de late negentiende eeuw. De tijd waarin Ibsen Hedda Gabler schreef. “Wojciech stuurde me vanuit het buitenland foto’s en de beschrijving van de stof. Daarmee ben ik naar Schröder op de Westblaak gegaan. In de winkel maakte ik foto’s van de stoffen en stuurde die gelijk naar Wojciech toe. Via de telefoon kwamen we uiteindelijk tot de definitieve keuze.” Sergio is naast kleermaker ook ontwerper. Het vak leerde hij bij het Ro Theater als assistent van Sabine Snijders. “Ik heb een eigen signature. Die zal je terug zien in de kostuums. Ik geef er mijn eigen draai aan. Ik heb een boek aangeschaft met patroontekeningen van kleding uit die tijd. De patronen heb ik vervolgens aangepast aan de maten van de acteurs. De mensen van nu zijn anders van postuur dan ruim 100 jaar geleden.”, glimlacht hij. Zijn assistente is druk bezig met de voering van de jurk van Astrid. De naaimachine ratelt. Sergio komt naast haar staan. “Ik ben erg blij dat ze me helpt met deze klus.” Samen bekijken ze de stof. Hij legt hem op de plank en strijkt het glad. Soepel glijdt het ijzer erover heen. Benieuwd hoe de jas van Astrid er straks op het toneel uit ziet? Bekijk de foto’s van de acteurs in hun kostuum hier!

Lees hier deel 1 – eerste lezing >>>

Lees hier deel 2 – opname film en foto >>>