The Family in NRC Handelsblad en NRC Next ★★★★

NRC Handelsblad en NRC Next ★★★★ - 20 maart 2017

Explosief en swingend toneel over outcasts (aflevering 1)

theater-utrecht_the-family-aflevering1-02-foto-julian-maiwald.jpg

Door Kester Freriks

Een lichtcirkel op de vloer symboliseert het kraakpand waar twee anarchistische broers en hun zwijgzame zuster toevlucht zoeken. Ze leven op voet van oorlog met de buitenwereld. Dit drietal vormt een familie tegen beter weten in, The Family, zoals het geruchtmakende vierdelige toneelstuk heet van de in 2004 overleden Lodewijk de Boer.

In de jaren zeventig was het succes overweldigend. Doc, Kil en Gina waren namen die rondzongen tot ver buiten het theater. In hun dwarsheid, anti-autoritaire houding en ongebreidelde vitaliteit vertegenwoordigde dit drietal een generatie. Theater Utrecht en regisseur Casper Vandeputte hebben de moed The Family opnieuw uit te brengen, met behoud van de oorspronkelijke rauwheid. Dat blijkt al meteen bij het begin als Doc en Kil zich met een felrood minibusje toegang verschaffen tot een gebarricadeerde slooppand. Hels gekraak, rondvliegend hout op het podium.

In dit eerste deel van het theatervierluik maken we kennis met Kil (Sanne den Hartogh) en zijn oudere broer Doc (Sadettin Kirmiziyuz). Ze dragen ondergoed of gerafelde kledij. Doc heeft duistere zaakjes buiten de deur op te knappen, Kil ontfermt zich over Gina (Isabelle Houdtzagers). Ze ontdoen zich van de duistere geldschieter Cabotin die zich voordoet als verzekeringsambtenaar. Het drama krijgt contour als Doc wil intrekken bij zijn nieuwe vriendin Branka (Hannah van Lunteren). Met een stem verwrongen van emoties probeert Kil hem duidelijk te maken dat zijn vertrek het einde betekent van hun hechte band. De weerloze Gina zal als animeermeisje moeten gaan werken. Die tedere band tussen Kil en Gina getuigt van zuiverheid.

Het knappe aan de regie van Vandeputte is dat hij het stuk een filmische tijdloosheid geeft met behoud van de kracht van destijds. De dialogen zijn gejaagd, felrealistisch en swingen in een jazzachtige ritmiek. Deze outcasts hebben het hart op de goede plek en roepen empathie op. De komende maanden volgen de andere drie delen, plus enkele marathons. Nu al verdient deze explosie van energie en overlevingsstrategie alle lof.

The Family (aflevering 1) Van Lodewijk de Boer door Theater Utrecht.
Gezien: 17/3 De Paardenkathedraal, Utrecht. Aldaar t/m 5/6.