Outsiders - voorstelling in de klas

voorstelling in de klas van DOX en Theater Utrecht

Outsiders is een voorstelling in de klas van Theater Utrecht en DOX, speciaal voor jongeren. Het verhaal gaat over David, een nieuwe leerling op school, die zich steeds meer terugtrekt, spijbelt en gebiologeerd raakt door het leven aan de rand van de stad. Daar ontmoet hij Sam. Een voorstelling over (zelf)uitsluiting, pesten, vriendschap en radicalisering.

Simon Weeda schreef een nieuwe tekst hiervoor en de voorstelling is geregisseerd door Eva Tijken. Het thema dit keer is (zelf)uitsluiting. In de periferie van dit thema liggen onderwerpen als: pesten, vriendschap, broederschap, (on)gelijkheid, radicalisering en ‘spookjongeren’. Outsiders bouwt voort op het succes van Ibuka, de voorstelling in de klas rond het thema identiteitsvorming en vluchtelingenproblematiek die in 2015, 2016 en 2017 meer dan honderd keer werd gespeeld op vele voortgezet onderwijs scholen in de provincie Utrecht. Outsiders ging 21 september 2017 in première en speelde al vele malen op scholen in 2017, 2018 en voorjaar 2019. De laatste tournee van Outsiders speelde in het najaar van 2019.

>> Download hier de DOCENTENHANDLEIDING

Outsiders – het verhaal
Er komt een nieuwe leerling op school: David. Hij heeft elke andere school in de regio versleten en niemand lijkt te weten waarom. Terwijl zijn vader, zijn nieuwe klasgenoten en medewerkers van school hun best doen om te begrijpen wat er speelt trekt David zich meer en meer terug. Iedereen wil hem helpen, maar David wil geen hulp. Iedereen zegt dat ze er voor hem zijn, maar hij is liever alleen. David begint te spijbelen en raakt gebiologeerd door het leven aan de randen van de stad. Daar is hij dan eindelijk alleen, en is er niemand die zeurt over wat er met hem aan de hand is. Dan ontmoet hij Sam, een jongen zoals hij. Doordat hij Sam kan helpen, helpt David uiteindelijk ook zichzelf.

De voorstelling staat stil bij de vraag: Wanneer en hoe geef je aan dat je de ander (hulp) nodig hebt?

Outsiders – de personages
David Ahbez -14 jaar:
David is het hoofdpersonage van het verhaal. Hij woont samen met zijn vader en heeft geen contact meer met zijn moeder. Om mysterieuze redenen is David al van 3 middelbare scholen weggestuurd. Zijn nieuwe school is het Maerlant College, waar hij het dit keer niet wil verpesten. Maar het lukt David niet om aansluiting te vinden bij zijn klasgenootjes en hij begint zich meer en meer afzonderen. De mensen in zijn omgeving proberen hem zo veel mogelijk te helpen, maar hoe meer zij dit doen des te meer David zich afsluit.

Sam Wouterse 18 jaar:
Sam leeft in zijn eentje op straat. Hij is van huis weggelopen en houdt zich op aan de rafelranden van de stad. Soms slaapt hij bij het spoor en soms in een leegstand complex. Sam is zijn vertrouwen in de maatschappij compleet verloren, hij is ervan overtuigd dat niemand op de wereld elkaar wil helpen. Sam kiest voor zichzelf en vindt dat hij niemand anders nodig heeft.

Ria Wouters:
Ria is de nieuwe mentor van David en ook de moeder van Sam. Ze weet niet waar Sam is en heeft elk contact met hem verloren. Dit doet haar veel verdriet, waar ze maar moeilijk over kan praten. Ze is vastbesloten om ervoor te zorgen dat met David niet hetzelfde gebeurt als met Sam en daarom zet ze alles op alles om David als leerling op school niet kwijt te raken.

Zev Ahbez:
Zev Ahbez worstelt in het contact met zijn zoon David. Hij probeert op zijn manier tot hem door te dringen en hem te helpen om aansluiting te vinden op school en bij vrienden. Deze soms onhandige manier zorgt voor grote frustratie bij David en drijft hen alleen maar verder uit elkaar.

Praktische gegevens
• Speelperiode: september t/m december 2019
• Geschikt voor: vanaf onderbouw VO (alle onderwijstypen)
• Duur van de voorstelling: +/- 50 min. met aansluitend een actieve vorm van nagesprek/verwerking van 30 min.
• Wordt gespeeld in een klaslokaal (niet in de aula of gymzaal) voor maximaal 30 leerlingen

Bijbehorende educatie: docentenhandleiding en quiz
Docentenhandleiding
Quiz
Antwoorden quiz
Achtergrondinformatie ter voorbereiding op Outsiders in de klas

Over de workshop
De workshop kan vooraf of na het zien van de voorstelling gegeven worden. De workshop is een cross over tussen de disciplines dans en spoken word. Met dans en beweging wordt gekeken naar vormen en manieren om samen te werken in een choreografie of bewegingsfrase. Kracht en ontspanning, (lichamelijke) communicatie, vertrouwen en plezier spelen daarbij een grote rol. Met spoken word wordt er met de leerlingen gezocht naar de betekenis van ‘broederschap’. Met ritmische woorden en teksten spreken leerlingen zich uit over onderwerpen als: pesten, vriendschap, (on)gelijkheid, eenzaamheid en kwetsbaarheid.

Duur workshop: 1 blokuur
Aantal deelnemers: groep van max 30 leerlingen
Kosten: prijs in overleg en op maat
In overleg kunnen de kosten op maat doorberekend worden wanneer er meerdere workshops worden afgenomen.
Locatie: op school, of in overleg in het theater waar de voorstelling speelt.

In de media
Team
Credits

Regie: Eva Tijken
Tekst: Simon Weeda
Spel: Serge Hogenbirk, Gonca Karasu, Joe Sinduhije