Over de voorstelling

Vanaf september 2017 spelen Theater Utrecht en DOX weer hun nieuwe voorstelling in de klas voor het voortgezet onderwijs. Een tekst van Simon Weeda in een regie van Eva Tijken. Thema dit keer is (zelf)uitsluiting. In de periferie van dit thema liggen onderwerpen als: pesten, broederschap, vriendschap, de verwoestende werking en de invloed van taal op mensen, radicalisering en ‘spookjongeren’. Outsiders bouwt voort op het succes van Ibuka, de voorstelling in de klas rond het thema identiteitsvorming en vluchtelingenproblematiek die in 2015 en 2016 meer dan honderd keer werd gespeeld op vele scholen in de provincie Utrecht.

Outsiders – het verhaal
Er komt een nieuwe leerling op school: David. Hij heeft elke andere school in de regio versleten en niemand lijkt te weten waarom. Terwijl zijn vader, zijn nieuwe klasgenoten en medewerkers van school hun best doen om te begrijpen wat er speelt trekt David zich meer en meer terug. Iedereen wil hem helpen, maar David wil geen hulp. Iedereen zegt dat ze er voor hem zijn, maar hij is liever alleen. David begint te spijbelen en raakt gebiologeerd door het leven aan de randen van de stad. Daar is hij dan eindelijk alleen, en is er niemand die zeurt over wat er met hem aan de hand is. Dan ontmoet hij Sam, een jongen zoals hij. Doordat hij Sam kan helpen, helpt David uiteindelijk ook zichzelf.

De voorstelling staat stil bij de vraag: Wanneer en hoe geef je aan dat je de ander (hulp) nodig hebt?

Outsiders - voorstelling in de klas
Outsiders - voorstelling in de klas

Dit is veel heftiger dan in een gewoon theater. De acteurs kijken je ook echt aan. Je gelooft ze daarom veel beter. Pas aan het eind bedacht ik weer: o ja, het zijn acteurs.” – Leerling ’t Atrium, Amersfoort over de voorstelling Ibuka.

Het was heel emotioneel. Omdat het zo dichtbij kwam, kon je het navoelen. Ik vroeg me steeds af: wat zou ik doen als ik in de schoenen van Pio stond?” – Leerling Internationale Schakelklassen, Utrecht over Ibuka.

Praktische gegevens
• Speelperiode: 18 september t/m 22 december 2017
première: 21 september
• Geschikt voor: vanaf onderbouw VO (alle onderwijstypen)
• Duur van de voorstelling: +/- 50 min. met aansluitend een actieve vorm van nagesprek/verwerking van 30 min.
• Wordt gespeeld in een klaslokaal (niet in de aula of gymzaal) voor maximaal 30 leerlingen

Bijbehorende educatie: lesbrief, docentenhandleiding en workshop
Lesbrieven en docentenhandleidingen zijn tzt gratis te downloaden via deze site als pdf.

Over de workshop
De workshop kan vooraf of na het zien van de voorstelling gegeven worden. De workshop is een cross over tussen de disciplines dans en spoken word. Met dans en beweging wordt gekeken naar vormen en manieren om samen te werken in een choreografie of bewegingsfrase. Kracht en ontspanning, (lichamelijke) communicatie, vertrouwen en plezier spelen daarbij een grote rol. Met spoken word wordt er met de leerlingen gezocht naar de betekenis van ‘broederschap’. Met ritmische woorden en teksten spreken leerlingen zich uit over onderwerpen als: pesten, vriendschap, (on)gelijkheid, eenzaamheid en kwetsbaarheid.

Duur workshop: 1 blokuur
Aantal deelnemers: groep van max 30 leerlingen
Kosten: prijs in overleg en op maat
In overleg kunnen de kosten op maat doorberekend worden wanneer er meerdere workshops worden afgenomen.
Locatie: op school, of in overleg in het theater waar de voorstelling speelt.

Informatie en boekingen:
Hanna Jansen hanna@theaterutrecht.nl 030-2737304

Credits

Tekst: Simon Weeda
Regie: Eva Tijken
Spel: Eline ten Camp, Yamill Jones en Mitchell Havelaar
Educatie: DOX en Theater Utrecht

Lees meer